Australië deel ?

6 juni 2019 - Cairns, Australië

Tjapukai dus....het prachtige aboriginal cultureel centrum maakte onze (lees mijn) verwachtingen niet helemaal waar. Er was ons een voorstelling beloofd met veel aandacht voor de geschiedenis van het oorspronkelijke volk, de aboriginals.  (was trouwens niet één volk maar tig tig stammen met elk een eigen taal en elgen gebieden waarin ze rondtrokken).

Die aandacht was er ook wel, natuurlijk hebben we de didgeridoo (blaasinstrument) gehoord,  traditionele dansen gezien en zijn we beschilderd met de kleuren van de stam, maar werkelijke diepgang ontbrak...t Voelde een beetje als een avond met de Hollandse boerendansers in Volendam. Kan natuurlijk ook leuk zijn...

Hoe dan ook, toen wij besloten dat we, na het bijwonen van die wervelende show, nog wel een afzakkertje verdiend hadden, moesten we dus naarstig op zoek naar het spetterende nachtleven van Cairns, hoofdstad van het Tropische Noorden.

Google had ons al verteld dat ons hotel op loopafstand van de Esplanade van Cairns lag. En langs/op de Esplanade zou dat enerverende nachtleven zich afspelen....er was ons ook nog een levendige nachtmarket beloofd dus de (rest van) de avond kon niet meer kapot.

Nou we hebben ons een ongeluk gezocht (ze rijden allemaal wel links hè...dus een ongeluk vind je zo, iig eerder als het nachtleven).

Een nachtleven vind je echter niet, tenzij je een groepje dronken torren, een eenzame prostituee of verdwaalde giechelmeiden beschouwt als het onovertroffen summum.

Om 2300 schijnt heel Cairns massaal te bed te gaan, ook de nachtmarketeers zijn er dan helemaal klaar mee ( een deel heeft dan al wel vanaf 1300 uur staan te masseren (?)dus dat is ook wel begrijpelijk)

Er zat voor ons  niets anders op dan het hotelbedje op te zoeken.

De laatste ochtend hebben we gebruikt om het aquarium van Cairns te bezoeken. Dat was echt indrukwekkend, groot en goed opgezet met alle dieren die je (meer of minder) graag in het wild zou willen zien. Een fantastische zoet- zout- mangrove en rivierwereld was natuurgetrouw nagebootst en duikers gingen de "koraalzee"/great barrierreef in om haaien en roggen te voeren. Mooi.

En nu van down under terug naar high up.

Australië:

ver weg en toch dichtbij

leeg

land van uitersten: warm en koud, nat en droog, vlak en bergachtig

land van kangaroos (?)...koalas, wombats, kroks, slangen, reptielen, papagaaiachtigen, het levende great barrier reef met al zn paradijselijke bewoners en zoveel moois meer

vriendelijk en uitnodigend

Dreamtime country.....