Laatste hoofdstuk...

16 december 2019 - Delhi, India

Nou, dat was het dan bijna. Nu onderweg naar Delhi voor nog één laatste nacht waarna we terug vliegen via Dubai.

De afgelopen dagen de Taj Mahal en 2 forten, met tig paleizen binnen de muren, bezocht.

Prachtige en machtige bouwwerken waar duizenden mensen rond het jaar1600 aan gebouwd hebben in opdracht van de toenmalige heersers (Mughals). De, in zandsteen en (ingelegd)marmer, opgetrokken gebouwen, met allerlei, uit plm. 1600 stammende, vernuftige waterleiding- en "airco"systemen, hebben stuk voor stuk ook tranentrekkende Bollywoodwaardige (liefdes)geschiedenissen als achtergrond. Zo is de exact symetrisch gebouwde Taj Mahal een eerbetoon van ene Akbar (=De Grote) aan zijn overleden vrouw. Het paleis/tombe moest een evenaring zijn van het paradijs en dat is ook bijna gelukt. Voor zichzelf wilde Akbar ook zoiets maar dan in het zwart, exact aan de overkant. Daar stak zijn 2e zoon echter een stokje voor. Die was het exorbitante gedrag van zijn door verdriet overmande vader helemaal zat en liet hem, nadat hij zijn oudste, in de weg zittende, broer vermoord had, opsluiten in het Agra fort. Daar sleet Akbar zijn laatste 8 jaren, omringd door spiegels zodat hij de Taj, waar zijn grote liefde lag, toch nog kon zien. Als dat geen ware liefde is...

Zo zijn er dus talloze verhalen verbonden aan deze gebouwen die onderdak boden aan de heerser zelf, zijn minimaal 3 echtgenotes (elk een eigen paleis), kinderen, concubines, eunuchs en hofhouding/regering. Elk fort heeft ook een binnenplaats waar de g/m/ogol audiëntie hield voor het volk en belangrijke zaken besprak met zn ministers.

Tot zover maar even de geschiedenis.

(let wel: dit zijn 3 colleges van minimaal 3 uur samengevat in zo'n 20 regels hè)

In het heden hebben we dan nu toch echt onze eerste botsing gehad... Een acute stop onzerzijds verraste een snelle brommerboy achter ons: boem, knal. Alleen onze bumper ernstig gewond...brommerboy reed vol gas door. Hoewel iedereen hier wel verzekerd moet zijn was hij dat ws niet... asos op een brommer zijn dus een wereldwijde plaag.

Vervolgens nog paracetamol gescoord bij een open lucht apotheek en een hennatattoo bij een straatschilder...3 minutenwerk voor 5 euro.. Topdeal weer... Alle indrukken, inclusief druk orerende straatjongen die ons 100 rupee (1,50) wist te ontfutselen door zn charmante onverstaanbare verhaal en handeltje in zakjes water(bommetjes), verwerkt in een prachtige rooftopbar met uitzicht op de Taj.

Dit laatste na een tip van onze getulbande Sikh gids...

De Sikh heb ik vergeten te vermelden bij de spoedcursus India maar zij vormen, met hun één god voor alles en de ultieme hogere "waarheid" boven alles, een minderheid in India en komen vooral uit de deelstaat Punjab. Het Sikhisme is de religie met de gurus: zij verkondigen grote filosofische wereldse en bovenwereldse waarheden: gelijke rechten voor vrouwen is er één van. Waarvan acte.

En zo komen we dus aan het einde van deze - met recht- indrukwekkende trip door een land met veel gezichten. Het land heeft ons hart wel veroverd én is véél veelzijdiger dan het Westerse nieuws ons vaak willen laten geloven.

Voor nu: Namaste,

Ineke en Paulien

1. Aly:
    Paulien & Ineke ,
    Dit kunnen jullie weer afvinken.
    P, bedankt voor de mooie verhalen.
    Mondeling☺horen wij nog.
  2. Marijke:
    16 december 2019
    Goede reis gewenst , en bedankt weer voor de mooie verhalen,

Heb er veel van geleerd
    Gr. Marijcke
  3. Talytha:
    16 december 2019
    Compleet met tattoos terug naar huis dan maar. Mooi dat je weer zoveel indrukwekkends hebt gezien en meegemaakt!