dag 7 en 8...van tijgers, luipaard, kreupele jeep en ayuveda

14 december 2019 - Basai, India

Eind  dag 6 in Ranthambore weer in een prachtig paleishotel beland met - o zo heerlijk - een spetterende fontein in het midden van een tuin. Tussen 1700 en 1900 verkopen plaatseljke ondernemers hun - uiteraaaard handgemaakt in India - artikelen in die tuin terwijl wij koffie en thee drinken en aan gepresenteerde koekjes knabbelen. Hoezo? Neokoloniaal ? s'avonds treedt eerst de Indiase Hans Kazan op zn retour op waarna de traditionele danseressen en sitar spelende muzikanten het avondfestijn afsluiten. Daarna: dinner served...Temperaturen liggen hier s avonds tussen de 10/15 graden dus dan is het hier, voor de Indiase begrippen, te koud voor activiteiten.

Hoe dan ook: de 1e tijgerzoektocht op onze aankomstmiddag was gelijk de succesvolste. Geweldig! Met een 6 persoonsjeep op weg in Ranthambore, een voormalig jachtslot+terrein van de Maharadja, (een soort Loo + kroondomeinen) maar nu dus een wildreservaat. Na veel bambis en sambaherten (tijgerhapjes) te hebben gezien spotte een medepassagier een luierende luipaard op een rots. Dat is hier heel bijzonder want veel luipaarden zijn hier niet...hebben we later ook van veel kanten gehoord...dus lucky us..Ons goede karma liet ons niet in de steek want even later lag er maar zo een relaxte tijgerin langs de weg. Werkelijk! Op nog geen 10 meter afstand. En ze bleef nog liggen ook voor de fotoshoot...daarna verhief ze zich majestueus en wandelde rustig weg voor de date met haar vriend voor het avonddiner. Echt een ervaring met gouden randje.

Hoe bijzonder het was hebben we later ook wel begrepen want alleen de inzittenden van onze jeep en 1 andere hebben de tijgerin + luipaard gezien. En dan te bedenken dat er tientallen jeeps én kanters (tot tig toeristen omgebouwde vrachtwagens) rondrijden in het in 5 sectoren verdeelde gebied. Je bezoekt per safari 1 sector. Ook in de twee safaris daarna (2x4 uur hobbel de bobbel....Indiase massage) hebben we nog 1x in de verte een (of twee)tijgers gezien. En dat was nog illegaal ook. Aan de spotter die we de laatste keer mee hadden zal ik maar niet teveel woorden vuil maken: een arrogante vervelende knutselaar die nog geen leeuw van een tijger kon onderscheiden, vallende vrouwen niet ondersteunde, de chauffeur hard achteruit liet rijden terwijl ik sta te filmen, shots verprutst en alle groene vogels parkieten noemde. Van die laatste heeft ie me ook nog een foto door de neus geboord en dat was pijnlijk. Van mij had ie geen fooi hoeven hebben maar Ineke is aardiger én denkt dan nog aan ons eigen karma. Dus...

Het event van de 2e safari was de ruzie van onze jeep met een rotsblokje : rotsblokje won - wielophanging verloor. Na het betere duw, trek en schopwerk + een houtje touwtje reparatie door collegachauffeurs - die inmiddels in file achter ons stonden - nog even door gerammeld.  Maar nee...Ineke had het al gezegd...we (3 )moesten toch overgeladen worden in een andere jeep. Met 2 spotters en 1 driver hangend aan de zijkant - naar goed Indiaas gebruik - zijn we uiteindelijk hotelwaarts gesukkeld door /langs de gebruikelijke beestenenanderebende.

Score na in totaal 12 uur Indiase massage: 1 eekhoorn, 1 tijger héél dichtbij, 2 voor goedeogenpersonen 1 voorbijziendepersonen tijger verstopt in het bos, 1 luipaard, apen (makaken), wijdansendesambaherten, schaakendamherten, varkens, pauwen, enkele nietpaarsekrokodillen, uiltjes, grote maat ijsvogels, watervogels(?), adelaars (kleintjes) en groene parkieten.

Na die 12 uur Indiase massage hebben we ons 1 uur van top tot teen in de roomboter laten zetten door 2 masseuses. 1 x croma ayuveda en 1x alleen A/croma. Ja, je bent toch in India, het land van yoga, yogi en massages. . (was wel een Chinese ayuvedamassagemevrouw).

Na nog een stoombad, 3x haren wassen en 10 minuten warm douchen én wassen waren we vetvrij en verbazingwekkend opgeknapt. Een aanrader dus.

Vanochtend, na nog een snelrondje Vrouwencooperatie Schud- leeg- die toerist, truc gelukt, nu onderweg naar Agra voor de tempel of love, de Taj Mahal

PS: Het zou leuk zijn als "onze" boeren hun trekkers ook eens zo mooi zouden versieren. Dat maakt die demonstraties een stuk aangenamer om na te kijken (soort carnavalsoptocht compleet met feestmuziek)  en het straatbeeld  veel levendiger.

PS2: Ook is het een aanrader om alle gasten houdbare levensmiddelen voor te zetten corresponderend met hun leeftijd: in ons geval : ver over de houdbaarheidsdatum.