dag 6 onderweg naar de tijgers

12 december 2019 - Ranthambore National Park, India

Even wat wetenswaardigheden:

Hindoeisme en Kastensysteem: in deze regio: 4 kasten. Hoogste kaste (hoofd): priesters; 2e kaste (hartstreek) strijders; 3e kaste (buikstreek) businessclass /middenstand/boeren ; 4e kaste (benen en voeten) onaanraakbaren. De onaanraakbaren mag je ook letterlijk niet aanraken. Zij doen nl. het zwaarste/vieste werk (of bedelen). Zij mogen ook als enigen varkensvlees eten. Zij zijn de laagste menselijke levensvorm en worden ook zo behandeld. Andere kasten eten alleen kip, vis of lam. Varkens zijn onrein  In welke kaste je hoort wordt doorgegeven van vader op zoon/dochter.

Wil je in een hogere kaste geboren worden (reïncarnatie) dan moet je in je huidige leven veel goeds doen (karma). Niettemin moet je, voor je de hemel (nirvana) bereikt alle stadia (dieren en mens/ 48000 reïncarnatie vormen) doorlopen hebben.

Vooral op het platteland leeft dit nog.

De drie oppergoden: Brahma(creator), Vishnu (preserver), Shiva (destroyer).  Er zijn ontelbare hulpgoden (zoons en dochters van de 3 in veel verschijningsvormen. Iedereen heeft zijn of haar tempeltjes dus daar zijn er heel veel van Klein (MINIMINI) en groot, groter, grootst. Prachtig versierd. Offeren kun je alles, behalve levende dingen. Wel bloemen, snoep en eten. Dat laatste wordt dan weer uitgedeeld aan de onaanraakbaren én dieren. Ook moet alles en iedereen "vrij" zijn (lichamelijk) , zo mogen honden bijv. niet in kooien gehouden worden en loopt daarom alles los. Koeien zijn heilig omdat ze 'staan' voor het moederschap in de hoogste zin van het woord. Ze geeft leven (melk), gezondheid (medicijnen gemaakt van urine) en vruchtbaarheid (mest voor de grond)

Tenslotte de lijkverbranding (na 3 dagen) gebeurt tegenwoordig ook veel in crematoria (ook electrisch) en niet alleen meer op brandstapels aan de rand van de heilige rivier de Ganges. Wel brengt de familie dan wat as om te verstrooien in de rivier. Dit gebeurt met een door een priester geleide ceremonie en mensen reizen een paar honderd kilometer om dat te doen .

Dat was het hindoeïsme in een pindanootjesdop.

Het verkeer: 3 regels: 1) goede toeter 2) goede remmen en 3) "good luck". De laatste is verreweg de belangrijkste. Wegen worden hier heel efficiënt gebruikt. Middenstrepen doen er niet toe. Verkeersdrukte bepaalt het aantal banen..Toeteren betekent " pas op, ik kom er aan" en dan voeg je links of rechtsom , sla je af of keer je..wat je wilt. De weg wordt  door iedereen gebruikt...ook door koeien, honden, varkens en geiten. Verbazingwekkend weinig ongelukken of dode dieren gezien. Zouden we toch in Nl ook eens moeten proberen. Veel minder files en geen fietspaden of trottoirs nodig

3) de smog. Ja die is er, zeker in deze verstedelijkte driehoek in het noorden. De zon zie je steeds door een nevel (gisteren was het ietsje beter). Je ruikt het soms ook en het veroorzaakt lichte hoofdpijn. Smog wordt veroorzaakt door uitlaatgassen én het afbranden van akkers. Electrisch rijden wordt sterk gepromoot.

4) positie van de vrouw: wisselend. Iedereen weet van de vrouwenverkrachtingen in India. Er zijn echter veel tegengeluiden. Veel taxi's en tuks rijden met stickers dat ze vóór de vrouw en tégen die verkrachtingen zijn. Vrouwen maken ook zeker deel uit van de openbare samenleving en bekleden, vooral in de steden, hogere posities. Uiteraard rijden ze auto en bewegen ze zich alleen op straat. Voor vrouwen op het platteland is het een andere zaak, zij werken op het land. Evenals de mannen. Er is regelmatig nog wel sprake van gearrangeerde huwelijken die dan met veel pracht en praal gevierd worden en meerdere dagen duren ....  letterlijk de prins op het wittepaard met ere escorte. Ook de vrouwen zien er dan uit als koninginnen. Daarna blijft zij wel thuis als hoofd huishouding en moederkloek. Als de kinderen naar school gaan (vanaf 2/3 jaar) mag ze eventueel weer aan het werk. Veel vrouwen in de steden hebben een goede opleiding.

5)India: 75x nl, 1, 3 miljard inwoners. Veel verschillende bevolkingsgroepen uit de verschillende deelstaten. Grootste religies: hindoe en islam. Oudste is het hindoeïsme waarvan het land dan ook doordrenkt is. Inmiddels wordt de Islam steeds groter, verwacht wordt dat ie stijgt naar de 50%. Met name de verstedelijkte jonge bevolking is zich erg bewust van de noodzaak tot geboortebeperking en krijgt dan meestal niet meer dan 2 kinderen. Voertaal: Hindi, maar elke bevolkingsgroep heeft ook zijn eigen taal..Engels wordt wel gegeven op private scholen maar niet op openbare. Schrijtaal: Hindi/sanskriet वेबसाइट. पढ़ें देश और दुनिया की ताजा ख़बरें, खेल सुर्खियां.

Er is gratis gezondheidszorg maar dat is niet écht  goed. Als je het kunt betalen ga je naar een privékliniek. Ambulancevervoer is ZZP werk...wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook Suzukibusjes (mij wel bekend) worden breed ingezet. Als de ambulance terecht komt in een verkeersopstopping heb je pech gehad.

Tot zover India in vogelvlucht. Alle zaken hier vermeld komen rechtstreeks van onze eigenste hofhouding én wat we zelf zien en horen.

Ik sluit nog even een foto bij van de buitenkant van ons hotel in Jaipur zodat duidelijk wordt waarom we in 1e instantie niet zo blij waren. Achter die muren kan dus veel schoons en moois verborgen liggen. Waarvan acte.

De grijze auto = onze SUV.

1. Christiaan:
    Dank namens Rona en mij voor deze spoedcursus INDIA. Namaste
  2. Paulien van de worp:
    graag gedaan liefies
  3. Paulien van de worp:
    spreekbeurt waardig lijkt me😉
  4. Aly:
    12 december 2019
    Dan zal Rona een heel goed cijfer krijgen / beoordeling.
    Bedankt voor je spreekbeurt P top !!
  5. Talytha:
    12 december 2019
    Wat een land van uitersten. Eerlijk gezegd denk ik dat ik in de Indiase steden gillend gek zou worden. Teveel indrukken, geluiden, geuren, mensen, gedoe. Wel weer uniek lijkt me, mam.
  6. Marijke:
    12 december 2019
    Weer wat geleerd, wat een indrukken zeg
    Geniet er van hier hebben we dickens, komen ook 130 bussen op af🤔