dag 5...van slangen, kastelen en olifanten

11 december 2019 - Jaipur, India

Mensen, mensen wat een prachtige dag! Om te beginnen ben ik verplicht om te vertellen dat in Amber/Jaipur, de roze stad, de film the Great Marigold Hotel is opgenomen. (je kunt er zelfs slapen) Als je die film nog niet gezien hebt moet je het zeker gaan doen!

Zo, dat was de verplichting...

We begonnen vandaag met een paleis met daarvoor slangenbezweerders...en ik kon de verleiding natuurlijk niet weerstaan. t'Is vast de Eva in mij... als extra service kreeg ik een tulband opgedrukt...ook echt fijn én charmant, al zeg ik het zelf.

Daarna naar de Pink City en, met een jeep, wéér dwars door de krioelende menigte (deze keer inclusief echte prachtige prinsen op fantastisch versierde witte paarden...bleken "gewone" bruidegoms te zijn, op weg naar de bruid- awesome om te zien. Vlgs de gids zou de prins er al gauw achter komen dat ie nu gedegradeerd was tot bediende ;-) )

Met een jeep dus de berg op naar het rode Amber Fort. Geweldig mooi. Zeker als je bedenkt dat het al rond 1600 gebouwd is. Als je je ogen dicht doet zie je de 12 koninginnen, de koning en de eunuchs al staan en zitten. Zoveel mooi en rijk versierde ruimtes, tuinen en galerijen. Versaillles en het Vaticaan verbleken erbij. We vragen ons af of de Taj Mahal dit kan overtreffen.

Vervolgens, op mijn verzoek, en niet nadat ik me in 3voud overtuigd had dat het een goed adres was, naar de olifantenopvang. Ik heb direct gekeken of de olifant er goed uitzag en zonder kettingen rond kon lopen. Dat kon Cory, want zo heette ze. Ze woont met 29 andere olifanten in deze opvang (groot terrein) want op enig moment worden olifanten afgedankt door hun eigenaars omdat ze niet w/meer inzetbaar zijn voor werk. Gewoon vrij laten, zoals ze met koeien, honden, geiten, katten en varkens doen, is voor olifanten natuurlijk geen optie. Omdat het geloof van de mensen hier (hindoe) maakt dat jezelf ook ooit weer reïncarneert - en dat kan ook in een geit of olifant zijn - én je steeds maar weer aan je karma moet denken, hebben alle dieren het relatief redelijk goed.

Goed, ik dus op die olifant. (op een trappetje boven de WC) Geweldig. Maar eigenlijk was het voeren en schoonschrobben nog veel indrukwekkender. Een olifantenhuid is met recht een olifantenhuid met haren als een wc borstel. De mond en de tong zijn giga en ze hebben achterin hun mond ook nog enorme kiezen. Gaaf. Je merkte dat ze genoot van het schrobben en ze liep daarna gewoon achter mij aan (wel ook op mondelinge aanwijzingen van de olifantenchauffeur) (noot van mijn reisgenieter: zó hard liep ze nou ook weer niet achter je aan.. zelf heeft ze alleen maar een kalf vergiftigd met  Afrikaantjes/bloem) En die ogen hé. Zo zonde dat je de olie niet kunt laten weglopen en het fantje mee kunt nemen.Ik kan haar wel adopteren....wie weet.

Daarna werden we nog losgelaten in een karpettenfabriek maar dat was lang zo leuk niet. Ine meldde dat ze erg allergisch was voor wol waardoor we konden ontsnappen aan de karpettenkoning die wél H. Clinton tot zijn klanten mocht rekenen.

Daarna door naar het observatorium...Daar snapte ik niks van maar ons bètameisje was erg geïnteresseerd en kan nu zo met een Sojoez de ruimte in.

Vervolgens mochten we nog naar een ander paleis maar toen vonden wij het wel welletjes.

Er is een grens aan wat seniore dames in 1 dag kunnen verstouwen.

Morgen naar Ranthambore waar - hopelijk - de tijgers ons goed gezind zijn.

Namaste maar weer!

PS: de les voor gevorderden over het kastenstelsel komt een vlgde keer.

1. Aly:
    11 december 2019
    Jeetjes , wat gaaf dames...
    Tot ...morgen.
  2. Lieke: