Dag 9, 10 en 11 Glasgow en back home again

13 september 2018

Dag 9 bracht ons wederom veel water. We hadden gehoopt de tent bij droog weer neer te kunnen halen maar, hoewel zelfs de eigenste Schotse weatherforecast beloofde dat het toch minimaal 1 uur droog zou zijn, kwam zelfs dat niet uit. Net toen we alle "binnenspullen" in de auto hadden geparkeerd pakte Pluvius nog eens goed uit. Er bleef dus niets anders over dan een drijfnatte tent in elkaar te rollen en te hopen op beter weer in Glasgow en omstreken zodat ie daar kon drogen.

Het weer onderweg stemde ons echter niet hoopvol en, nadat we Leny Mc Heart met haar 3 Schotse zieke zeehonden en nog een paar andere minder schotse watercreaturen achter glas, hadden bezocht waarna het nog steeds regende, besloten we een goedkoop hotel in/bij Glasgow te zoeken.

Dat lukte niet helemaal hindernisvrij (mevrouw Koekel en de heer Tom waren het niet eens en wij vervolgens dus óók niet😉) maar toen we een heen en weertje + achtje Clyde Tunnel hadden gedaan zijn we toch uiteindelijk aanbeland bij het Schotse Go Schotland Urban Hotel...

Klinkt interessant maar betekent gewoon dat ze in een ietwat achanebbisj buurt een oud gebouw een likje verf en een hip behangetje + dito Ikea meubeltjes hebben gegeven, vervolgens 3 blikken 16 jarigen hebben losgetrokken en het bordje ......HOTEL op de gevel hebben gespijkerd. Prima voor 2 nachten dát zéker wel en ook prima voor een bezoek aan Glasgow centre: Subway op 10 minuten (ik dacht eerst aan de broodjeszaak maar het bleek de metro😊...voor de duidelijkheid: ik ben niet blond geboren) en gratis parkeren op het hotelterrein, ook niet verkeerd.

Dag 10 begon met ZON!! Op naar Glasgow. Glasgow vind ik een rauwe stad. Het heeft eigenlijk een geschiedenis als een soort afvalputje van Schotland. Waar Edinburgh de K(r)oningsstad is/was waar de adel, koningsgezinden en welgestelden zich verzamelden was Glasgow, hoewel ooit ook een rijke stand, ook altijd al de stad waar de verdreven keuterboeren een toekomst zochten, dan wel op een boot naar verre bestemmingen dan wel (iets later) in de scheeps- en machinebouw. Maar die laatste sector kreeg vanaf midden vorige eeuw ook de nodige tikken zodat opnieuw duizenden mensen werkeloos raakten. Die algehele malaise van om zich geen grijpende armoede zie je nog steeds terug in de stad: in de zwervers,bedelaars en junks maar ook in de staat van de vele zandsteengebouwen: prachtig gerestaureerde exemplaren naast totaal vervallen huizen...sommige hier en daar opgeleukt met fraaie muurschilderingen. Ook hele huizenblokken die in de vaart der volkeren volkomen tegen de vlakte zijn gegooid en waar vervolgens vormeloze legobouwblokken voor terug zijn gekomen : allemaal vanuit de op zich sociale gedachte die in de jaren 50/60  opgeld deed nl. de Slums/sloppen de wereld uit, te beginnen in Glasgow.

Al met al veel verschillende indrukken opgedaan in een dynamische, blijkbaar ooit ook europese culturele hoofd-,  stad die haar best doet de prijs die de geschiedenis van haar heeft gevraagd heeft,  te boven te komen.

Nu, dag 11, weer op de boot beland...deze keer gewoon 1 uur in de rij gestaan maar de bubbels zijn wel weer gratis!!

Dat was het dan...Schotland voor de ?e keer

't Was - zoals altijd -  indrukwekkend.

Terug naar het Nederlandse leven van alledag in Clearbrookcity....