Argentina 8 Nabrander Ushuaia cq Oetzwaaaaia

28 januari 2024 - Ushuaia, Argentinië

Nog even over Oetzwaaia:

We hadden de indruk gekregen dat dat een klein, rustig stadje was met één winkelstraatje waar ons hotel aan stond.

Dat was even niet waar.

Dom ook om te denken...

Want Oetzwaaia is:

1. De vertrek- en aankomsthaven voor kleinere Antarctica cruiseschepen

2. Begin- of eindpunt van de Route 3 (Alaska - Ushuaia) en Route 40 (Argentijnse deel van route 3)

3. Toeristenverzamelplek voor bezoek aan Einde van de Wereld

4. Een woonplaats voor de nazaten van die gevangenen & natives die "ons" overleefd hebben.

Kortom: een smeltkroes van mensen in soorten, maten en kleuren. Vette motoren met knetterende uitlaten die door die ene winkelstraat cruisen en de geluidstrijd aangaan met de nog harder knetterende uitlaten van al die autos die lawaaischoppend het einde van route 3 vieren. Dan hebben we nog de alcoholbenevelden die natuurlijk weer ruziemakend uit de kroeg kwamen. Recht onder ons raam. Fijn. En, vanwege die alcoholinvloeden kan iemand dan ook denken dat het uitermate tof is om al knallend en toeterend 3x een Max VerstappentjeWereldKampioen heen en weertje door die ene winkelstraat te rijden tegen 0400 uur s  nachts. Heb je ook geen wekker meer nodig. Helaas moesten wij "pas" om 0530 opstaan maar ja...dat kon onze coureur niet weten. Iig stonden we op tijd klaar voor de taxi naar het vliegveld. Dat dan weer wel.

De multinationale toeristenkudde, en alles en iedereen die dat aantrekt, laat ik maar even buiten beschouwing.

Verder ligt Ushuaia wat geïsoleerd tov de rest van Argentinie doordat de grens met Chili hier een strak verticale lijn is die door een of andere slimmerik ooit getrokken is en waar uiteraard ruzie tussen Argentijnen en Chilenen over is geweest. Maar die lijn is gebleven waardoor in Ushuaia alles ingewikkeld geïmporteerd moet worden én het leven er een stuk duurder is dan In de rest van Argentina.

Okay...dat was Oetzwaaia...Op naar het Noorden: Iguazu!

1. Talytha:
    29 januari 2024
    Startnummer 1088 schijnt een heel goed startnummer te zijn!
    En wat een beertje, nog nooit zoiets gezien 😘
    Opnieuw prachtig en bijzonder allemaal zeg.
  2. Paulien van de worp:
    29 januari 2024
    🤣 632 heeft vandaag, in Brazilië, gewonnen!

Jouw reactie