Argentina 9 ? Iguazu, 3 landenpunt en sneue beestjes opvang

30 januari 2024 - Puerto Iguazú, Argentinië

Aaahhh...daar zijn we weer. IGUAZU! En wat hebben zij gedaan/gewonnen Gaston? Iig een trip naar de Argentijnse kant van het Grote Water (= Iguazu) en óók naar de Braziliaanse kant...en als bonus een tochtje naar het Drie Landen Punt (neeee niet in Vaals): Paraguay, Brazilië, Argentinië. Jawel! + de Superbonus: het opvangcentrum voor sneue jungle beestjes.

Voor mij natuurlijk een must omdat ik nu eenmaal een voorkeur heb voor blinde, manke, gedragsgestoorde en verstoten beestjes. I. hobbelde gezellig mee op de (t is weer lekker op de trekker# soort Carolineke van de Plas)

Dus ja...veel gezien, gehoord, geroken en gevoeld.

Uiteraard zijn die Watervallen gigantisch indrukwekkend. We waren er niet alleen...zeker niet aan de Argentijnse kant. Trekt echt muchos toeristos van allerlei nationaliteiten. 5 kilometer lopen over vlonderpaden met de kudde. Meerdere stop/eetplekjes onderweg waar de mensen in kooien hun eten op mogen eten omdat anders de neusbeertjes er wel weg mee weten#brutaal!!! Natuurlijk zijn er altijd personas die zich niet aan de regeltjes houden en die worden dan gewoon door de terreurbeer gekrabt of gebeten: eigen schuld...dikke ontsteking. Wij waren verstandig (deze keer).

Verder moet je er gewoon geweest zijn en "het grote water"  gezien en gevoeld hebben om echt te ervaren hoe groot, machtig en letterlijk geweldig die natuurkracht is. (deel van de Argentijnse kant *de Duivelskeel/Devils Throat* was niet te bekijken omdat het hier nogal geregend had en de 3 rivieren die hier samen komen even hun spierballen hadden later zien#bruggen weggevaagd ) De Braziliaanse kant (ja, met paspoort heen en weer over de grens) is eigenlijk indrukwekkender omdat je dit wereldwonder dan in z'n hele breedte kunt zien en er relatief dichtbij kunt komen. Voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om één waterval maar om tientallen watervallen die vanaf wisselende hoogtes en breedtes hun water naar beneden sturen met donderend geraas. Je kunt er op sommige plekken onderdoor of langs heen varen maar ook dat hebben we niet gedaan. Nat kun je in Nederland ook wel worden. Daar hoef je niet voor naar Iguazu.

's Avonds - tegen zonsondergang - tripje gemaakt naar dat Drie Landen Punt. Zie de foto's. Blijft bijzonder om dan even echt te laten doordringen/bezinken waar je je bevindt op deze aardbol (als bevoorrechte Hollandse ouwefrau). Bij een mooi restaurantje op een fijne plek met prachtig uitzicht op dat 3-punt gegeten. Top! Helaas kwam er ook een buslading ouwe Denen...en als je daar dan een Caipirinha/rumcocktail= alcohol in gooit gaan ze heel veel lawaai maken en Skoll Skoll Si Si roepen. Ook een bijzondere soort zal ik maar zeggen. Er staat op dat grenspunt óók nog een serieus lichtiets waar afwisselend de vlagkleuren van de drielanden geshowd worden. Argentinië had blijkbaar het meest betaald want "hun" kleuren zag je het langst. Maar voor die Denen kwamen maakten de Brazilianen aan de overkant het meeste lawaai...die vierden één of ander fiesta tropicana...Totdat dus die Deense Wiki's kwamen trompetteren.. Ja je maakt wat mee als rustig Nl tiepje.. Morgen weer terug naar BA I. wil persé nog het graf van Evita bezoeken...Ach ja...nu we er toch zijn...

Hasta Luego!

Ps: we verblijven hier eigenlijk wel op het beste plekje tot nu toe: prachtige grote kamer met terras grenzend aan een tropische tuin. Zwembad om de hoek. Kleine Posada..weinig kamers en dus toeristen. Fantastisch!

1. Dini Schimmel:
    30 januari 2024
    Nog een paar daagjes en jullie trip zit er weer op....
    Nog veel plezier en een goede reis terug.
    Groetjes uit Twello
  2. Aly:
    30 januari 2024
    Geniet nog even van jullie luxe optrekje. En veel plezier de laatste dagen! Maar dat zal zeker lukken!
  3. Paulien van de worp:
    31 januari 2024
    We vliegen nu (helaas) terug naar de Big City. Dit plekje *Iguazu* was echt wel heeeel mooi, rustig en kleinschalig: superdepuper.
  4. Christien:
    31 januari 2024
    Indrukwekkende watervallen, daarbij vergeleken zijn de watervallen van Loenen maar klein. Het omschrijven van de geur kan ik niet zo goed loslaten bij de mooie foto's van de dieren. Een prachtig avontuur wat jullie meemaken. Nog heel veel plezier en lekkere geuren toegewenst.
  5. Paulien van de worp:
    31 januari 2024
    ach Christien...je hebt ook mooie en lieve exemplaren van de soort Mens die vreselijk meuren....Dus we nemen dat wel op de koop toe. 😉 Het is idd een prachtig avontuur...
  6. Marjan.:
    31 januari 2024
    Prachtig. Met al dat water geweld, vind ik het bijzonder dat je je ergert aan je mede toeristen. Tel je zegeningen als “oude frau” want je gehoor is prima. Geniet nog even van al het moois om jullie heen en goede terugreis straks.
  7. Paulien van de worp:
    31 januari 2024
    Ik? Me ergeren? Nee joh. .ik geniet van al die internationale aandacht 😉. Ik bezwijk bijna onder al die ouwefrau zegeningen...
  8. Talytha:
    allemachtig prachtig weer.
    We proberen ondertussen het Hollands schoon hier voor jullie in stand te houden. :-)
  9. Marjan.:
    31 januari 2024
    Ruud: doe je ook nog dat andere graf aan in de straat Uriburu, in de wijk Barrio Norte in Buenos Aires? Het huis van Zorrequieta?
  10. Paulien van de worp:
    31 januari 2024
    Beste marido de Marjan, signor Rudos wij bezoeken alleen oude dames graven. Naar dode heren, aan de Oehoeboeroe,
    met een vaag verleden gaat onze belangstelling niet uit. Keuzes hé.

Jouw reactie