Sijsjes 2

15 april 2023 - La Digue, Seychellen

Mahé...Maar hé, grootste eiland. Hoofdstad: Victoria. Arabieren, Nederlanders, Portugezen,

Engelsen,Fransen en Russen (jawel!)..allemaal zijn ze ooit langs geweest. Specerijen, thee- en suikerrietplantages + slaven: alles wat je maar aan ellende verzinnen kunt is hier wel voorbij gekomen. Nu zijn het best welvarende, heel schone eilanden met een heel gemixte bevolking waar niemand in een krotten- of township gebeuren woont. Frans, Engels en Creools zijn de belangrijkste talen die iedereen spreekt. Behalve de Duitsers die hier in grote getale Urlaub vieren..die sprechen Deutsch wa? (nog geen Nederlander gezien of gehoord ,echt bijzonderrrr).

Tourtje Eiland gedaan. Regenwoud, strand + de enorme granieten rotsen + Hoofdstad. Noord, Zuid, Oost,West...is het dan toch thuis het best?

Ine heeft, volgzaam als ze is, met gids, twee Russen (rechtstreeks met Aeroflot vanuit Moskou..Russen zijn vroeger vriendjes geweest met een vorige dictator hier, die weer een vriendje was van onze sigaar rokende Cubaan Fidel...duss) en 4 Duitsers een hele specerijen hike gedaan...die is nu echt een alleskenner en snuiver.. 3 liter zweet kwijt geraakt: topperster!

Ik begin daar echt niet aan...ik film liever 1 uur schildpadden..die zijn net zo traag als ik in die hitte hier. Daarna nog een rumproeverij gedaan..ikke dan. Takamaka rum voor de kenners.(tussen de 29 en 64% alcohol) Ine hield zich keurig bij het Franse druivensap... Tuurlijk.

Zij mocht dan ook als eerste een vliegende chihuahua spotten...of te wel een vliegende geelbuik vleermuis met schattige oortjes. (spanwijdte 159 cms vlgs mij...kan ook de rum zijn geweest die mijn beoordelingsvermogen wellicht enigzins beïnvloedde)

Die batmans eten alleen fruit...gelukkig! Wilden trouwens ook niet op de foto...heel flauw.

In de schemer gingen ze dan ook nanananana steeds rakelings langs ons (tijdelijke) terras vliegen waar dan wel weer een enorme slak met eigen huis wilde poseren.

Uiteraard hebben we, tijdens die trip,de Coco de Mer gezien...de boom die de grootste kokosnoten ter wereld voortbrengt (20 kgs..nuchtere info)

en die 200 jaar wordt... Als je dus zo'n noot op je eigen kokosnoot krijgt ben je mooi nooit meer jarig. Maar hé op Mahé ook veel gesnorkeld (ik dan..Ine doet badmeestertaken). Boos kijken enzo als ik een gewonde haai-die-geen-haai-was wil helpen: een simpel Freek Vonkje...Maar boos dat die badmeesteres was...Niet dat dat hielp. Voor straf moest ik mee naar een Italiaans buffet terwijl de warme regen met bakken uit de lucht kwam, de table not stable was waardoor de wijn+glas daar neer kletterde waar ie niet bedoeld was.

Maar hé ..alles overleefd en nu met de boot op naar het volgende avontuur: la Digue here we come....zet de fietsjes maar weer klaar!

1. Talytha:
    15 april 2023
    Drank en dieren, rode draad. Schildpad is toch echt wel heel fantastisch!
  2. Paulien van de worp:
    15 april 2023
    In die volgorde ook denk je? En ja, die schildpadden vind ik ook echt geweldig
  3. Dini Schimmel:
    16 april 2023
    Met verbazing en genoegen jullie belevenissen gelezen...
    Hans heeft het mailtje doorgestuurd.
    Nog veel plezier.
    Groetjes uit Twello