Sijsjes 3

19 april 2023 - La Digue, Seychellen

Uit de folders:

La Digue...waar de tijd heeft stilgestaan en het karretje(ossewagentje)  nog op de zandweg rijdt...

De tijd staat hier egnie stil..

De zandweggetjes zijn gebetonneerd en die os voor dat karretje heeft ook al lang zijn weg naar de bbqfestijnen op de stranden gevonden.

Er zoeven nu tig electrische karretjes rond en  talloze vrachtwagentjes met zand. (zeestijging en bouwsels) die je bijna uit je slippers rijden (ook nog links) omdat zij gewoon altijd en overal voorrang hebben.

Uit de folder:

La Digue... een pittoresque eiland 5 km lang, 3 km breed , waar de fiets Het vervoermiddel is en je langs dromerige stranden en regenwoud voert..

Ja...groot is het niet, dat klopt helemaal. Maar hoog is het wel (300 meter). Dus heel veel "vals plat" waar je je het snot voor de ogen fietst of liever gezegd : duwt..  Zeker als je zo'n goede kaartlezer bent als ik...en nee, zelfs Google maps hielp me/ons niet richting dat dromerige strand waar de schildpadden je verrassen.

Dat iedereen fietst ...ja en hoe! Links, rechts: hoezo? hand uitsteken? Hoezo: in het donker licht op je fiets? Nee joh!! Niet nodig hier.. Straatlantaarns zijn hier zo schaars als tropische vissen in de Noordzee. En een taxi is ook geen aanrader tenzij je een  bloedstollende amateuristisch Max Verstappen haarspeldjesbochten ervaring wilt krijgen: in dat casa: Vooral doen !

De stranden zijn echt wel geweldig met al die granieten rotspilaren. Absoluut een USP.

Het regenwoud is voor het grootste deel ontoegankelijk maar ook impressive, zeker met die enorme groepen vleerhonden die s avonds overvliegen (fruiteters...gelukkig!) Prachtige dieren net als de tropische spinnen. Serieus.

Ook veel vogelsoorten...zo klein dat je ze wel hoort maar niet ziet. En salamandertjes all over the place..buiten en binnen. Maar ook allemaal IniMini.

Uit de folder:

De Seychellen zijn het Walhalla voor snorkelaars en duikers en schildpadden roamen vrijelijk rond

Waar!! Zeker als er een half wit brood voor Klein Duimpje alias Nemo uit de boot wordt gegooid

Alle rifvissen die je maar kunt bedenken zie je als hyenas op hun aas afkomen. Honderden! En ook een enkele zeeschildpad die dan zo dichtbij komt dat ik zijn schild kon aaien. Daarna moest ik hem(?) wel van me afduwen...want ze kunnen je vingers er zo afbijten en dat is niet handig als tienvingers blind wilt typen

Was wel een kadootje: die encounter .

Niet waar:

Landschildpadden, de jonge kleintjes en de oude honderdjarigen roamen Zeker niet vrijelijk rond. Die zitten gewoon, net als in Artis, bronstig op/in hun verblijfjes met 10 of zo bij elkaar. Uiteraard : mooie dieren. Absoluut

Effe de zwerfkatten en honden niet genoemd. Busje komt namelijk zo...want de Berendina Botjes gaan zo weer uit varen naar het volgende eiland: Praslin!

1. Marijke:
    19 april 2023
    Mooie verhalen en foto’s top
  2. Talytha:
    19 april 2023
    Wow, die vleermuizen. En dat gewoon overdag, heel bijzonder.
  3. Aly:
    19 april 2023
    Toch even kunnen aaien P , super . En niet aaien 😉de vleermuizen en spinnen...
  4. Monica:
    20 april 2023