Kabalebo beau beau

28 oktober 2022 - Kabalebo, Suriname

Sommige plekjes op deze aarde kun je niet in plaatjes of woorden vangen. En dit is zo'n plek. Ver weg van de menselijke "beschaving" en alle herrie die daar bij hoort. Alleen midden in de jungle. Want alleen zijn we. Geen enkele andere gast. Wel 15 man en vrouw personeel, die er werkelijk alles aan doen om het voor ons nog onvergetelijker te maken dan het al is. Boottochtjes met 2 luxe stoeltjes in de boot en 3 mannen die elke keer vragen of we het wel naar onze zin hebben. Stil dobberen op de rivier, luisteren naar de geluiden van deze (bijna) mensloze wereld. Een ara vliegt over, talloze ijsvogeltjes volgen, en de opperbrulaap laat horen dat ie er is. Andere aapjes hoog in de boom, komen nieuwsgierig naar hun familie in de boot kijken.  De krokodil bij de waterval blijft voor deze keer vredelievend liggen, ook als we ons langs een touw laten zakken om hem wat dichterbij te bekijken. Voor de lunch wordt een paradijselijk plekje uitgekozen en komen de stoeltjes uit de boot zodat wij, senioritas, heerlijk luxe in de schaduw kunnen genieten. Na de lunch nog een beetje spelevaren, een hele grote capibara storen in zijn middagslaapje en daarna grote siësta voor onszelf. Vervolgens een beetje poedelen in de pool en kennis maken met de twee huisara's en Max de Huistapir. Daarop volgend een diner voor twee, extra brulaap concert, wijntje, boekje en slaapje doen.

Ware het niet dat vrouw I. nog een grote verassing voor mij op het programma had staan. Enige achtergrond info is wellicht handig: haar dochter Morgen (= Tamara in het Sranatongo#Surinaamse taal) is namelijk afgelopen week verhuisd en daar was en is vrouw I. (in haar hoofdje) best druk mee. Dus ...midden in de nacht werd ik wakker gemaakt met de vraag: "Zullen we verhuizen?". Ik denk: Okay...wat jij wilt. Nu waren we die dag al verhuisd naar een andere kamer want daar stond zo'n lekker windje. En bij brandende zon en 34 graden is dat best wel lekker. Dus de hele santemekraam van modderschoenen, natte bikinis,elektrische tandenborstels, crèmepjes tegen veroudering en alles wat je nog meer perse nodig hebt in de jungle, meegesleept naar een andere kamer...vanwege dat lekkere windje. Maar helaas,muggengaas, ook de drieletter onweersvliegjes konden dat windje wel waarderen. En licht, zelfs van de E-readers, nog meer. Duss..nadat moordcommando Van E. haar dodelijke exercitie tegen de vliegrenterreurbrigade had volbracht dachten wij heerlijk te kunnen gaan slapen. Mij lukte dat wel maar de vliegen bleken ook  300 00 nachtmieren gemobiliseerd te hebben en die waagden het om zelfs in het oor van brigadegeneraal van E. te kruipen. Toen was de maat voor de generalin helemaal vol. En aldus werd ik wakker gemaakt met die ene prangende vraag (lees: commando): Zullen we verhuizen? en ik daarop zei: Wat jij wilt.

In het pikkedonker exercitie Next Room zonder windje/met airco foutloos uitgevoerd en uiteindelijk vliegen- en mierloos in slaap gevallen for another night in the middle of nowhere, the best place to fly/ie.

1. Talytha:
    28 oktober 2022
    Klinkt als het paradijs - behalve insecttechnisch dan. Geniet nog even deze laatste dagen!
  2. Paulien van de worp:
    29 oktober 2022
    Als je hier,in Kabalebo, bent,zo met z'n tweeën of alleen tijdens een stukje lopen naar de rivier,denk je dat het misschien ooit wel zo bedoeld en geweest is. In Dan Paati en Bigi Pan was het ook indrukwekkend maar dan ben je toch met meer mensen en de ruis die dat met zich meebrengt. Hier blijven de mensen die hier werken bewust op de achtergrond, ook als je bijv.luncht op een prachtig eilandje in de rivier en dan waan je je alleen temidden van al dit moois. En ach,dan neem je die insecten op de koop toe: immers ook Gods creatures 😉
  3. Dini Schimmel:
    28 oktober 2022
    Dit is word en is de vakantie van jullie leven.
    Nog veel plezier.
    Een lieve groet van mama uit het rustige Twello🤚
  4. Paulien van de worp:
    Hallo lieve moeder Ine,
    We hebben al prachtige reizen naar mooie plekken gemaakt. Dit is inderdaad de juiste reis op het juiste moment in ons leven. Heel bijzonder dat de dingen zo kunnen samenvallen. Liefs uit Suriname, Ine en Paulien
  5. Aly:
    28 oktober 2022
    Mooier plek vinden jullie vast niet meer op deze aarde??
    Ach dan neem je de vlieg( jes) voor lief. Geniet nog even in het ( paradijs) luxe dames zijn jullie🍀
  6. Paulien van de worp:
    29 oktober 2022
    Echt hé...soms geeft het leven zo maar kadootjes.
  7. Dini Schimmel:
    Dag Ineke en Paulien
    Dank je wel voor jullie reactie. Nog een paar daagjes genieten van jullie droomvakantie.
    Dan weer terug naar toch ook wel ons mooie Nederland......
    We hebben hier een prachtige nazomer met temperaturen van 20 tot soms wel 25 graden.
    Ik wens jullie een goede terugreis toe.
    Lieve groet van moeder uit Twello 👄🖐
  8. Dini Schimmel:
    Dag Ineke en Paulien,
    Bedankt voor jullie reactie.
    Nog een paar daagjes genieten en dan weer terug naar toch ook ons mooie Nederland.
    We genieten hier van een mooie nazomer met temperaturen van 20 tot wel 25 graden
    Ik wens jullie een goed reis toe en tot ziens.
    Een lieve groet van moeder uit Twello 👄🖐
  9. Aly: