Chaos in Argentina 6 - uitleg van de deskundigen

25 januari 2024 - Puerto Madryn, Argentinië

Hola Todos...

Ff een klein intermezzo mbt de situatie hier in Argentinië. In Nederlandse kranten lijkt de situatie hier of iig in Buenos Aires nogal heftig.

Wat we hier van de Argentijnen begrijpen is het zo dat er een soort strijd gaande is tussen de aanhangers van de vorige regering en de mensen die op de nwe president hebben gestemd.

Het "oude" regime hing een vorm van Peronisme aan. Peron = oud president/man van de beroemde Evita. Peronisme = mix van kapitalisme, socialisme, communisme. Met veel rechten voor arbeiders. Dat Peronisme is sinds Evita een beetje verbleekt en verworden tot vriendjes gebeuren etc.

Onder het "oude" regime was/is de werkloosheid laag vooral omdat 40% van de mensen in dienst is van de overheid en 5 mensen het werk doen van 1. Ook krijg je hier geld uitgekeerd per kind: hoe meer kinderen hoe meer geld en zelfs gratis grond om een huis(je) te bouwen. Onderwijs, gezondheidszorg en openbaar vervoer zijn gratis. Maar dat alles moet natuurlijk wel betaald worden. Daarom drukte de overheid steeds meer geld en betaalden de mensen die in de private sector werken steeds meer belasting met een enorme inflatie tot gevolg.

Met name zzp'ers en anderen die in de private sector werken vinden nu dat het maar eens afgelopen moet zijn met die "gratis" geldverstrekking aan "ambtenaren" en grote gezinnen: gewoon werken voor je geld is hun credo.

Die laatste groep heeft massaal op Milei, de nieuwe president met de kettingzaag, gestemd. Niet omdat ze het helemaal met hem eens zijn maar omdat ze willen dat dingen veranderen.

Zij geloven in privatisering. Ze hebben genoeg van het "oude" systeem waar - vlgs hen - vriendjespolitiek en onderlinge geldschuiverij gewoonte is geworden.

De mensen die nu staken zijn mensen die linksom of rechtsom afhankelijk zijn van de geldstromen van de overheid en die zijn bang hun banen en "kinderbijslag" kwijt te raken. Wat voor een deel ook zo zal zijn als de nwe president zijn zin krijgt. Hun "bestaanszekerheid" (om er maar eens een bekende term in te gooien) staat op het spel.

Met name in grote steden zijn er die stakingen en is het onrustig. Maar in grote delen van het land, in de dorpen en kleinere steden is het rustig. Hier, in Puerto Madryn, was er een demonstratie van zo'n 30 mensen op een bevolking van 130.000. Voor ons betekende het dat we nu een dag later naar Ushuaia vliegen omdat Aerolinas Argentinas ook meedeed met die staking (zij zijn nu namelijk nog van de overheid en dreigen geprivatiseerd te worden).

Wij hebben echter genoten van dat dagje extra hier...nog een keer naar de zeeleeuwen mét de goede camera, chillen bij een eindelijk gevonden strandtentje mét stoeltjes + parasol voor 1,50 per dag en zwemmen in de (koude) blauwe Atlantische Oceaan. Kortom: voor ons was die staking a blessing in disguise 😉

Wat het voor de Argentijnen oplevert ligt in de toekomst verborgen...

1. Aly:
    25 januari 2024
    Top...bedankt voor de uitleg wat er precies( ongeveer) daar plaats vindt.
  2. Paulien van de worp:
    27 januari 2024
    Ja...het is altijd interessant om met de mensen hier te praten