Argentina Peninsula Valdes 4

23 januari 2024 - Puerto Madryn, Argentinië

Peninsula Valdés: Patagonie..Unesco wereld erfgoed...vanwege het landschap en de vele bijzondere beestjes. Prachtig. Echt. Naast de eentonigheid van de pampa, ( en ja Talytha...we hebben heel goed opgepampast) prachtige vergezichten op de oceaan. Je wordt er heel rustig van. Ze noemen hier die pampas trouwens Argentijnse steppes...Mogen ze van ons helemaal zelf weten.

Waar je minder tranquillo van wordt is de kilometerslange Gravelweg...opspattend grind dus...alsof er een hele terreurbrigade gordelbeestjes vanuit hun holletjes mitrailleurs leeg schieten tegen de onderkant van de bus. Je schrikt je soms wezenloos (wakker)

We hebben ze ook gezien...die gordeldiertjes (armadillos?). Zonder militaire uitrusting...behalve hun gordel dan hé...daar zitten ze gewoon levenslang aan vast. Prachtige schuifelaartjes die meestal pas 's avonds re voorschijn komen maar speciaal voor ons een tango dansten met een schaap

Okay ..Het Peninsula dus.

Ooit bewoond door rondtrekkende Indianen..maar ja...komt de Europeaan: weg Indiaan. Is het niet door bacillen of virussen dan wel door kogels en kanonnen.

Veel mensen zijn er dus niet. Een enkele schapenfarm hier en daar. Weinig wegen...alles gravel (zal wel in de aanbieding zijn geweest)

Wie er nog wel zijn zijn de zeeleeuwen en de zeeolifanten *zie fotovoorbeelden.

Als ook de guanaco's (soort lama's), gordeldieren, nandu's (struisvogels) mara's (konijnachtigen) caviaachtigen en schapen....véél schapen (Merino). Hebben we die allemaal gezien? JAAAA!!!! (+ ronddolende paarden...die ook)

Is dat fantastisch? JAAAAA!

Natuurlijk kun je niet heel dicht bij de parende zeeleeuwen en de jongen komen. Ze hebben ook behoefte aan wat privacy. Daarom was het wel des te stommer dat de camera met telelens eenzaam en alleen in het hotel was achter gebleven. Samsung moest het dus doen en die kan veel, maar niet zeeleeuwen en zeeolifanten op knuffelafstand brengen.... Beide trouwens indrukwekkend grote, zware, lompe beesten die in grote groepen liggen te chillen in een soort waddengebied. En ook best veel lawaai schoppen en fanatiek tetteren als er een rivaal te dichtbij komt:  business as usual als er hormonen om de hoek komen kijken. We hebben zo'n 400 kilometer afgelegd en, zoals gezegd, veel gezien, gehoord en geroken.

Kortom een prachtige trip.

Vandaag in Puerto Madryn gebleven. Contrast met BA is echt giga. Niettemin lukte het ons hier beter om wezenloos blokjes te lopen dan in BA. Bezienswaardigheden zijn er hier niet echt. Wel strand en oceaan...geen strandtentjes of bedjes. Iedereen neemt hier zelf z'n bankstel,eten en drinken mee naar het strand.

Je kunt er wel een hutjemutje klein strandtentje huren voor één dag maar die prachtige kans hebben we voorbij laten gaan. Onze favoriete bezigheid hier is nu eenmaal wezenloos vierkantjes lopen om dan bij het zelfde restaurant terecht te komen als gisteren. En dan nog denken: Hé...heeft die tent hier twee vestigingen???? Neee..t is gewoon dezelfde.

Seniorenmoment..

Morgen naar Punta Tombo voor de pinguïns. Camera mee deze keer...

1. Marjan.:
    23 januari 2024
    Wat wenst een mens, behalve misschien een telelens, nog meer.
  2. Paulien van de worp:
    25 januari 2024
    Ha! die telelens heb ik nu *24 01 meegenomen!
  3. Talytha:
    23 januari 2024
    Wat een ge-wel-di-ge foto’s en mooi verhaal weer. Jullie maken wel weer heel mooie dingen mee.
  4. Christiaan:
    23 januari 2024
    Goed bezig mutti ! ziet er goed uit ! Mooie foto's !
  5. Aly:
    Wat een prachtige foto's
    En de verhalen er bij SUPER!
  6. Dini Schimmel:
    23 januari 2024
    Wat een prachtige foto's en een spannend verhaal.
    Hans stuurt mij de reisverslagen door.
    Nog veel plezier.
  7. Christien:
    23 januari 2024
    Prachtige foto's en een prachtig verhaal daarbij. Ik ben ook heel benieuwd naar de cavia achtigen of zie ik de foto's van de cavia achtig
  8. Marijke:
    24 januari 2024
    Geweldig, wat weer een prachtige reis
  9. Paulien van de worp:
    25 januari 2024
    Inderdaad...je slaat de spijker op zn kop!
  10. Barend:
    26 januari 2024
    Als ik met Pensionen ga liegt me dit ook wel mooi veel plezier
  11. Paulien van de worp:
    27 januari 2024
    ja...ALS je met pensioen gaat 😉